Oddziaływanie Banku i Grupy Kapitałowej Banku na otoczenie społeczne dokonuje się wieloma kanałami, poprzez:
Grupa Kapitałowa | w tym: BANK | |||
---|---|---|---|---|
Sekcja PKD: | 2018 | 2017 | 2018 | 2017 |
O. Administracja publiczna i obrona narodowa, obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, w tym JST | 5,3% | 7,2% | 6,0% | 8,2% |
Q. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna | 1,4% | 1,3% | 1,1% | 1,1% |
R. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją | 0,5% | 0,5% | 0,5% | 0,5% |
Sekcje O, Q, R łącznie: | 7,2% | 9,0% | 7,6% | 9,8% |
Grupa Kapitałowa Banku zapewnia finansowanie bieżących i inwestycyjnych potrzeb firm i przedsiębiorstw, poprzez bogatą i elastyczną ofertę produktową.
Od początku swojego istnienia Bank uczy Polaków oszczędzania. W 2018 roku skutecznie odpowiadał na potrzeby Klientów szukających wartościowych opcji inwestowania kapitału, w tym:
PKO Bank Polski aktywnie zwiększa dostępność swoich usług dla Klientów ze specjalnymi potrzebami. Inicjuje i współkreuje także działania innych podmiotów polskiego sektora finansowego mające na celu przeciwdziałanie wykluczeniu w dostępie do usług finansowych.
Bank stale podnosi standard obsługi Klientów, również tych z niepełnosprawnościami. Polityka Banku w tym zakresie została określona odrębnie dla Banku i podmiotów Grupy Kapitałowej Banku. Główne obszary działalności Banku objęte polityką wobec osób z niepełnosprawnościami to:
Oddziały Grupy Kapitałowej Banku spełniają wszystkie normy określone w przepisach dotyczących dostosowania budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dodatkowo zasady doboru lokalizacji i zapewnienia przyjaznej osobom niepełnosprawnym aranżacji oddziałów Banku zostały określone w przepisach wewnętrznych. Najważniejsze z nich to:
Do końca 2018 roku, zgodnie z wewnętrznymi przepisami Banku, do potrzeb osób niepełnosprawnych dostosowano 714 oddziałów, tj. 66% łącznej ich liczby, a przeznaczone dla nich miejsca parkingowe zostały wyodrębnione przy 333 oddziałach (31%)1.
Nowy Format Oddziału
W 2018 roku wprowadzono w Banku standard Nowego Formatu Oddziału (NFO), w którym zastosowano rozwiązania i technologie ułatwiające obsługę Klientów w oddziale, rozwój kanałów samoobsługowych i digitalizację procesów sprzedażowych. NFO obejmie także agencje Banku. Format ten uwzględnia zalecenia Fundacji Integracja, która na zlecenie Banku przeprowadziła audyt przestrzeni dostępnych dla Klientów. Wnioski z audytu, w tym dotyczące osób z niepełnosprawnościami, uwzględniane są w nowych lokalizacjach oddziałów oraz w przenoszonych i modernizowanych placówkach.
Wydzielone pomieszczenia w oddziałach
Bank zapewnia możliwość indywidualnej obsługi, dostosowanej do rodzaju i stopnia dysfunkcji Klienta, a w wymagających tego sytuacjach, oferuje obsługę w wydzielonym, komfortowym i bezpiecznym pomieszczeniu.
Obsługa osób niedosłyszących i głuchych
Bank stale podnosi także standard obsługi osób niedosłyszących i głuchych z wykorzystaniem Polskiego Języka Migowego. W 2018 roku zakończono uzgodnienia dotyczące wdrożenia masowego wsparcia osób głuchych we wszystkich oddziałach Banku. W tym zakresie przeprowadzono pilotaż oraz zainicjowano prace związane z komunikacją na poziomie Klient-Bank. Komunikacja, poza tradycyjną formą, będzie obejmować również kanały zdalne oraz pełnić funkcję edukacyjną, poprzez zapewnienie dostępu do materiałów informacyjnych dotyczących podstawowych produktów finansowych.
W ramach inicjatywy planowanej na 2019 rok, osoby głuche, które są Klientami Banku, otrzymają aplikację wspierającą korzystanie z usług Banku przy użyciu języka migowego, którą będą komunikować się z doradcą w placówce Banku bez ponoszenia kosztów. Doradcy zostaną przeszkoleni w zakresie korzystania z rozwiązania i kontaktu z osobami posiadającymi wady słuchu, a Klienci korzystający z aplikacji otrzymają możliwość oceny rozwiązania na podstawie doświadczeń z aplikacją.
Bank od 2019 roku współpracuje też przy wspólnej inicjatywie polskiego środowiska bankowego realizowanej przez Związek Banków Polskich przy wsparciu Polskiego Związku Głuchych dot. aktualizacji i rozszerzenia ogólnodostępnego leksykonu pojęć z zakresu produktów i usług bankowych w Polskim Języku Migowym.
Obsługa osób niewidomych i niedowidzących
Bank ułatwia korzystanie z usług finansowych także Klientom niewidomym i niedowidzącym – systematycznie rośnie liczba bankomatów wyposażonych w panel z alfabetem Braille’a, a także w moduł audio. Na koniec 2018 roku na 3270 bankomatów 2031 (62%) było wyposażonych w moduły audio. Informacje na temat lokalizacji takich urządzeń znajdują się na stronie internetowej Banku oraz w serwisie Dostępny Bankomat.
Dostępny bankomat
Celem projektu „Dostępny Bankomat” jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i cyfrowemu poprzez likwidowanie ograniczeń i zwiększanie dostępności do usług finansowych osobom z różnymi potrzebami. W 2018 roku Bank, przy współpracy ze Związkiem Banków Polskich oraz Fundacją Widzialni, wziął udział w realizacji projektu, którego celem było uruchomienie serwisu internetowego oraz aplikacji mobilnej wskazującej lokalizację bankomatów wybranych Banków oraz informującą o udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych w poszczególnych urządzeniach.
Podpis w formie odcisku palca
Bank umożliwił osobom, które ze względu na stopień niepełnosprawności nie są w stanie samodzielnie złożyć podpisu na dokumentach, skorzystanie z opcji odcisku palca.
Elektroniczna Autoryzacja SMS
W 2018 roku Bank wdrożył system Elektronicznej Autoryzacji SMS w całej sieci oddziałów Banku, który umożliwia autoryzacje oświadczeń woli bez odręcznego podpisu, poprzez podanie kodu przesłanego przez Bank w formie wiadomości SMS.
Aplikacja IKO, serwis telefoniczny oraz bankowość elektroniczna zostały zaprojektowane i są rozwijane z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
1Spadek liczby oddziałów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych w porównaniu z poprzednim rokiem wynika ze spadku liczby oddziałów ogółem
W 2018 roku wprowadzono następujące udogodnienia:
Od 2017 roku reprezentanci Banku biorą aktywny udział jako eksperci w opiniowaniu projektowanej treści dyrektywy EU “Europejski Akt o Dostępności” precyzującej wymogi dostępności dla sektora usługowego na terenie UE, w tym również sektora finansowego. W IV kwartale 2018 roku pracownicy Banku udzielali natomiast wiedzy eksperckiej podczas konsultacji środowiskowych polskiej horyzontalnej “Ustawy o dostępności” przygotowywanej w ramach rządowego projektu “Dostępność plus”. W obu przypadkach działania były realizowane we współpracy ze Związkiem Banków Polskich, koordynującym współpracę podmiotów sektora finansowego z instytucjami rządowymi odpowiadającymi za działania prawodawcze.
Podmioty Grupy Kapitałowej Banku, w tym Bank, oddziałują na lokalne społeczności, w których funkcjonują kilkoma kanałami:
Grupa Kapitałowa Banku to ważny pracodawca, gdyż tworzy miejsca pracy dla 28,1 tysięcy osób. Dla Banku wielkość ta wynosi 24,3 tys., w tym ponad połowa w oddziałach rozsianych po całej Polsce. Oferując poziom wynagrodzeń średnio powyżej przeciętnej krajowej korzystnie wpływają na dochodowość lokalnych społeczności.
Poprzez swoją kulturę organizacyjną i prowadzenie polityk w zakresie spraw pracowniczych Bank i pozostałe podmioty Grupy Kapitałowej Banku kształtują standardy w relacjach pomiędzy pracownikami i pracodawcą, a także pomiędzy pracownikami.
Grupa Kapitałowa | w tym: Bank | |||
---|---|---|---|---|
2018 | 2017 | 2018 | 2017 | |
Podatki centralne, w tym: | 3 403 | 2 929 | 2 924 | 2 586 |
Podatek dochodowy od osób prawnych | 1 611 | 1 264 | 1 343 | 1 080 |
Podatek od niektórych instytucji finansowych | 950 | 932 | 883 | 894 |
Podatek dochodowy od osób fizycznych | 310 | 301 | 277 | 269 |
Zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych | 326 | 248 | 323 | 243 |
Zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych | 77 | 76 | 77 | 75 |
Podatek od towarów i usług | 129 | 109 | 22 | 25 |
Podatki lokalne, w tym: | 66 | 86 | 21 | 21 |
Podatek od środków transportowych | 23 | 40 | 0 | 0 |
podatek od nieruchomości | 30 | 33 | 14 | 15 |
Opłata z tytułu użytkowania wieczystego | 10 | 9 | 6 | 6 |
Pozostałe podatki i opłaty | 3 | 4 | 1 | 1 |
Podatki razem: | 3 469 | 3 015 | 2 945 | 2 607 |
Bank, poprzez przedstawioną poniżej działalność prospołeczną, w tym w zakresie organizowania akcji charytatywnych i wydarzeń sportowych aktywizuje lokalną społeczność i wzmacnia więzi międzyludzkie.
W ramach prowadzonej działalności Bank i pozostałe podmioty Grupy Kapitałowej Banku wspierają budżet państwa i budżety lokalne. W odniesieniu do 2018 roku kwota podatków podmiotów Grupy Kapitałowej Banku prowadzących działalność na terenie Polski wyniosła łącznie 3469 mln PLN, w tym 3403 mln PLN z tytułu podatków centralnych i 66 mln PLN z tytułu podatków lokalnych. Podmioty zależne Grupy Kapitałowej Banku wpłaciły do ukraińskiego budżetu 274 mln UAH z tytułu podatków centralnych i 4,5 mln UAH z tytułu podatków lokalnych.
Dodatkowo, po kilku latach przerwy, w 2018 roku wypłacono dywidendę za 2017 rok w wysokości 687,5 mln PLN, która zasiliła budżety akcjonariuszy, w tym budżet państwa i portfele OFE.
Bank od lat inicjuje i realizuje projekty społeczne integrujące cele biznesowe z działaniami na rzecz wszystkich grup interesariuszy. Zgodnie z hasłem aktualnej Strategii, rozwija relacje z otoczeniem prowadząc aktywne działania na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem. Wspiera wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne oraz charytatywne. Bank jest społecznie odpowiedzialną instytucją, dla której wolność i przywiązanie do tradycji to naturalne wartości. Dlatego angażuje się w działania utrwalające świadomość i tożsamość narodową, wspierające budowę dziedzictwa narodowego, a także popularyzujące idee nowoczesnego patriotyzmu. Misję tę Bank realizuje m.in. poprzez mecenat i patronaty.
Zarówno Bank w ramach działalności sponsorskiej, jak i Fundacja PKO Banku Polskiego (Fundacja) w ramach działalności charytatywnej, każdorazowo dokonują weryfikacji partnera i beneficjenta udzielanego wsparcia. W 2018 roku nie zidentyfikowano negatywnego wpływu na wizerunek Banku w tych obszarach. Dbałość o racjonalność prowadzonej polityki sponsorskiej i charytatywnej osiągana jest poprzez synergię działań. W Fundacji dba o to Rada Programowa, składająca się z przedstawicieli Banku. W najistotniejszych wizerunkowo obszarach programowych, takich jak: kultura, tradycja, edukacja, sport, Bank i Fundacja realizują projekty wspólnie lub rozłącznie. Fundacja angażuje się ponadto w działania, których celem jest pomoc społeczna, ochrona życia i zdrowia oraz ekologia. Taki podział zaangażowania w obszary programowe z jednej strony wzmacnia korzyści wizerunkowe Banku, z drugiej zaś poszerza ich spektrum.
Cele
Działania sponsorskie realizowane przez Bank mają na celu kształtowanie wizerunku Banku, jako instytucji finansowej godnej zaufania, zaangażowanej społecznie, nowoczesnej i otwartej na potrzeby Klientów. Bank wspiera m.in. instytucje kulturalne czy edukacyjne, dzięki czemu mogą się rozwijać i realizować swoje cele.
Ważnym aspektem działalności sponsorskiej Banku jest zaangażowanie w projekty inspirowane historią, promujące postawę patriotyczną i wartości tożsamościowe. Bank włącza się i wspiera wydarzenia kulturalne, jak wystawy czy koncerty organizowane z okazji rocznic ważnych wydarzeń historycznych czy upamiętniających dokonania i postawy wybitnych Polaków.
Zasady polityki sponsorskiej
Politykę sponsorską Banku normują konkretne zasady oraz kilkustopniowy proces opiniowania i akceptowania nadsyłanych wniosków. Ważnym etapem jest ekspercka ocena, dokonywana według poniższych parametrów:
Pozytywnie ocenione wnioski kierowane są do Komitetu ds. Sponsoringu, gwarantującego rzeczowe i kompleksowe spojrzenie na rozpatrywane propozycje.
W 2018 roku wpłynęły do Banku 733 wnioski, spośród których wsparcie uzyskało 276 – zarówno ogólnopolskich, jak i mniejszych dla społeczności lokalnych.
Przykłady wsparcia w najważniejszych obszarach
Wsparcie Polskiej Fundacji Narodowej (PFN)
Bank jest jednym z fundatorów PFN, której misją jest „promować nasze sukcesy w nauce, bogatą kulturę, wspaniałą historię i niepowtarzalną przyrodę”. Zgodnie ze statutem PFN, każdy z fundatorów zobowiązany był do wniesienia środków na fundusz założycielski Fundacji i dokonywania przez 10 lat (począwszy od 2017 roku) corocznych wpłat na działalność organizacji.
Zasady i cele działalności charytatywnej
Fundacja wspiera merytorycznie i finansowo projekty istotne dla rozwoju Polski, realizowane na rzecz i w porozumieniu ze środowiskiem społeczności lokalnych, służące budowaniu społeczeństwa obywatelskiego.
Zakres działalności Fundacji jest określony w Statucie Fundacji, natomiast zasady współpracy Banku i Fundacji reguluje umowa. Głównym źródłem finansowania celów statutowych Fundacji w 2018 roku były dotacje przyznawane przez Bank na podstawie uchwał Zarządu. Dodatkowo, Bank przekazuje Fundacji część dochodu od transakcji bezgotówkowych z tytułu obrotu na kartach dobroczynnych Inteligo Visa payWave „Dobro procentuje” (130 tys. Klientów Banku posiada takie karty). Wsparcie przeznaczane jest na jedną z czterech inicjatyw charytatywnych, wybraną przez Klienta.
Obszary programowe
W 2018 roku do Fundacji wpłynęło 889 wniosków o przyznanie darowizny pieniężnej na realizację zadań społecznych. Pozytywnie zaopiniowanych zostało 336 projektów. Darowizna przekazywana jest na podstawie umowy darowizny zawartej między Fundacją a partnerem projektu.
Za pośrednictwem Fundacji przekazywane są także darowizny rzeczowe na rzecz organizacji pozarządowych, w postaci sprzętu IT i mebli wycofywanych z użytku z różnych jednostek bankowych. W 2018 roku darowizna rzeczowa w postaci komputerów trafiła do 7 organizacji, natomiast meble przekazano 41 beneficjentom.
Przykłady wsparcia w najważniejszych obszarach
Projekty własne
Fundacja realizuje również projekty własne, w tym:
Zaangażowanie pozostałych podmiotów Grupy Kapitałowej Banku w działalność prospołeczną
Działalność prospołeczną w imieniu pozostałych podmiotów Grupy Kapitałowej Banku prowadzą Bank (w zakresie działalności sponsorskiej) oraz Fundacja (w zakresie działalności na rzecz dobra publicznego). Wnioski sponsorskie i charytatywne przesyłane do spółek są przekierowywane do Banku i Fundacji.
Ponadto, w roku 2018 roku, niektóre z podmiotów zależnych zrealizowały w sumie kilkanaście projektów z własnej inicjatywy, skierowanych do lokalnych społeczności. PKO Leasing SA, realizując autorski program „Razem możemy więcej, nie tylko w biznesie” w którym biorą udział pracownicy spółki, głównie wspierał finansowo i organizował pikniki oraz akcje edukacyjne dla dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz akcję 5+ dla dzieci rozpoczynających edukację. Grupa Kapitałowa Centrum Haffnera sp. z o.o.zaangażowała się w 2018 roku w pomoc rodzinom, organizację atrakcji dla dzieci, pomoc seniorom oraz wsparcie schronisk dla zwierząt. Własną aktywność prospołeczną prowadzi KREDOBANK SA, koncentrując się na następujących celach:
Rozwój wolontariatu
Fundacja zachęca pracowników wszystkich podmiotów Grupy Kapitałowej Banku do angażowania się na rzecz lokalnych społeczności. Zaangażowanie pracowników w działalność dobroczynną systematycznie wzrasta (1442 zarejestrowanych wolontariuszy na koniec 2018 roku, o 77 więcej niż rok wcześniej). Wolontariusze nie tylko włączają się do inicjowanych przez Fundację przedsięwzięć, ale często sami je inicjują.
W marcu 2018 roku odbyła się zbiórka dobroczynna ”Polacy Kresowym Straceńcom” na rzecz naszych rodaków mieszkających na Kresach Wschodnich (Litwa, Białoruś, Ukraina) – zbiórka żywności o długim terminie przydatności do spożycia, artykułów szkolnych dla dzieci oraz symboli patriotycznych i narodowych (wykorzystywanych w trakcie uroczystości z okazji rocznicy 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości).
Od 2017 roku funkcjonuje autorski projekt Fundacji „Busola na start”. W związku z potrzebą udzielenia wychowankom pieczy zastępczej systemowej pomocy w procesie aktywizacji zawodowej, Bank umożliwia odbycie praktyk/staży z szansą uzyskania stałego zatrudnienia. Opiekunowie merytoryczni (pracownicy Banku) nie tylko dbają o rozwój zawodowy młodych osób, ale także są opiekunami/mentorami w procesie zdobywania praktycznych umiejętności życiowych. Każdy z opiekunów jest jednocześnie wolontariuszem.
W 2018 roku kontynuowana była akcja „PKO Bohaterom” skierowana do osób zasłużonych dla naszego kraju – tych, które walczyły w Powstaniu Warszawskim i kombatantów. Wolontariusze angażowali się np. w remont mieszkania oraz doposażenie w niezbędne do funkcjonowania rzeczy z zakresu AGD.
PKO Bank Polski SA nie toleruje korupcji i przeciwdziała wszelkim praktykom korupcyjnym. Zjawiska takie, jak nepotyzm oraz przyjmowanie lub oferowanie jakichkolwiek dóbr materialnych w celu wywarcia wpływu na podejmowane decyzje lub działania, są sprzeczne z wyznawanymi przez Bank wartościami: wiarygodnością i zaufaniem.
W Banku obowiązują przepisy wewnętrzne dotyczące zapobiegania korupcji, w tym przyjmowania korzyści, prezentów lub upominków, w szczególności:
Bank stosuje wewnętrzną politykę w zakresie przeciwdziałania korupcji mającą na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego przypadkom popełnienia przestępstw określonych w art. 229, 230a, 296a i 305 Kodeksu Karnego (działania o charakterze korupcyjnym) przez podmioty powiązane z Bankiem, obejmujące w szczególności rozwiązania zapewniające:
W Grupie Kapitałowej Banku, w tym w Banku, ryzyka związane z korupcją identyfikowane są w szczególności:
Obszary te są objęte szczególną uwagą, procesy są szczegółowo regulowane, a decyzje niosące ze sobą poważne skutki finansowe akceptowane są, co do zasady, na tzw. „drugą rękę” (wymagają podwójnej akceptacji).
Przepisy wewnętrzne Banku dotyczące zapobiegania korupcji są bardzo szczegółowe. W odniesieniu do pracowników Banku i osób działających w imieniu Banku obejmują:
W przypadku, gdy pracownik Banku ma wątpliwości, czy w danej sytuacji przyjęcie korzyści, prezentu lub upominku jest dopuszczalne, ma on obowiązek skonsultować się z przełożonym lub z właściwą komórką organizacyjną w Banku, która zarządza ryzykiem braku zgodności.
W Banku funkcjonuje system anonimowego zgłaszania naruszeń (instytucja sygnalisty odnosi się do wszystkich działań nieetycznych lub niezgodnych z prawem). Dodatkowo, każdy z pracowników Banku, na mocy wewnętrznych przepisów, jest zobowiązany do zgłaszania każdego przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa związanego z prowadzoną przez Bank działalnością. Zgłoszenie dotyczące członka zarządu eskalowane jest do Rady Nadzorczej, w pozostałych przypadkach – do wiceprezesa Zarządu Banku (od 1 stycznia 2019 roku do Prezesa Zarządu Banku). Każda z takich spraw procedowana jest na podstawie wewnętrznych przepisów. W Banku obowiązuje cykliczne raportowanie do Zarządu o stwierdzonych przypadkach fraudów, w tym polegających na działaniach korupcyjnych.
W przypadku stwierdzenia naruszenia przez pracownika Banku powszechnie obowiązujących przepisów prawa i przepisów wewnętrznych Banku), w tym odnoszących się do korupcji, Bank stosuje rozwiązania określone przepisami prawa pracy. W przypadku zakwalifikowania konkretnego przypadku jako podstawy do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego, takie postępowanie jest przeprowadzane i – w zależności od jego efektów – Bank korzysta z przewidzianego w tych przepisach katalogu konsekwencji, w tym z prawa rozwiązania z takim pracownikiem umowy o pracę.
Bank przeprowadza wstępne i regularne szkolenia pracowników Banku w zakresie zgłaszania naruszeń i przypadków braku zgodności (w tym noszących znamiona korupcji) oraz umożliwia im dostęp do niezbędnych informacji i przepisów wewnętrznych w tym zakresie (także w formie elektronicznej na wewnętrznej witrynie). Każdy z pracowników Banku ma obowiązek odbycia szkoleń dotyczących zasad przeciwdziałania wszelkim praktykom korupcyjnym.
W pozostałych podmiotach Grupy Kapitałowej Banku każdy z podmiotów zależnych, którego działalność związana jest z ryzykiem korupcyjnym, posiada odpowiednie regulacje dotyczące przeciwdziałania praktykom korupcyjnym z którymi każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się i stosować. Każdy podmiot formułuje odpowiednie regulacje, uwzględniając specyfikę swojej działalności i własną ocenę obszarów ryzyka korupcji i łapownictwa, dlatego w Grupie Kapitałowej Banku w zakresie tym nie obowiązuje jednolita polityka.
Wśród incydentów, które wystąpiły w 2018 roku nie stwierdzono zdarzeń krytycznych i nie zidentyfikowano takich zachowań korupcyjnych w podmiotach Grupy Kapitałowej Banku, które miałyby wpływ na zakłócenie działalności Banku lub pozostałych podmiotów Grupy Kapitałowej Banku.
Bank i pozostałe podmioty Grupy Kapitałowej Banku działaniami antykorupcyjnymi obejmują także swoich potencjalnych kontrahentów. Oferent przystępując do postępowania zakupowego oświadcza, że „nie oferuje, ani nie przekazuje żadnych korzyści majątkowych w celu wywarcia wpływu na decyzję o wyborze ich oferty. Nie wpływa na wybór oferty w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami oraz nie bierze udziału w jakichkolwiek porozumieniach lub ustaleniach z innymi podmiotami trzecimi, które miałyby na celu wywarcie wpływu na ich wybór”.
Poszczególne podmioty Grupy Kapitałowej Banku, w procesie tworzenia przepisów, procedur i polityk, które odnoszą się do praw człowieka, czerpią z dorobku organizacji międzynarodowych i respektują fundamentalne zasady określone w Międzynarodowej Karcie Praw Człowieka, którą tworzą trzy następujące dokumenty: (1) Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, (2) Konwencja ONZ: Międzynarodowy Pakt Praw Osobistych i Politycznych, (3) Konwencja ONZ: Międzynarodowa Konwencja Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych.
Przestrzeganie praw człowieka przejawia się, w zależności od wielkości i specyfiki danego podmiotu Grupy Kapitałowej Banku, zarówno w przepisach wewnętrznych, podejmowanych inicjatywach, jak i w codziennej praktyce. W szczególności dotyczy m.in. praw do:
Część podmiotów Grupy Kapitałowej Banku zamieściło zapisy odnoszące się do poszanowania praw człowieka i zakazu dyskryminacji w takich dokumentach jak:
W Banku odniesienia do poszanowania praw człowieka zawarte są w:
a także w programach strategicznych takich, jak:
Kwestie dotyczące pracy przymusowej i pracy dzieci nie znajdują bezpośredniego odzwierciedlenia w przepisach Banku, gdyż:
Pozostałe podmioty Grupy Kapitałowej Banku uznają, że nie zachodzi potrzeba formalizowania kwestii poszanowania praw człowieka, jednak zarówno w realizowanych procesach, codziennej praktyce, jak i niepisanych zasadach kwestie poszanowania praw człowieka są uwzględniane.
Jednym z najważniejszych elementów/etapów analizy jest identyfikacja praw człowieka w kontekście prowadzonej działalności. Grupa Kapitałowa Banku działa w kilku krajach, gdzie świadczy usługi finansowe, co wyznacza rozpatrywany zakres praw człowieka, a tym samym eliminuje wyzwania, przed którymi stają przykładowo spółki produkcyjne lub wydobywcze. Państwa, w których funkcjonuje Grupa Kapitałowa Banku, charakteryzuje podobny poziom rozwoju, a przez to również wyzwań dotyczących zatrudnienia – nie zidentyfikowano zatrudnienia nieletnich bądź pracy przymusowej. Ogromnym zadaniem jest kwestia przestrzegania praw człowieka w łańcuchu dostaw, która w kontekście podmiotów Grupy Kapitałowej Banku sprowadza się do relacji z dostawcami oraz outsourcingiem usług (głównie bankowych). Kwestie przestrzegania praw człowieka znajdują odzwierciedlenie w procedurach i umowach podpisywanych z tymi podmiotami. Pomimo braku formalnego zapisu o prawie do przeprowadzenia audytu u dostawców, Bank po raz pierwszy przeprowadził wśród nich ankietę sprawdzając przestrzeganie tych zasad odpowiedzialności społecznej i środowiskowej, do których zobowiązują się przystępując do procesu ofertowania.
Poniżej wskazano przykłady działań realizowanych w podmiotach Grupy Kapitałowej Banku, w których ujawnia się respektowanie praw człowieka:
Grupa Kapitałowa Banku stosuje te same standardy praw człowieka w ramach całego łańcucha dostaw w prowadzonej działalności gospodarczej. W relacjach z podmiotami zewnętrznymi zwraca się szczególną uwagę na:
Według oceny przeprowadzonej w niniejszym raporcie w 2018 roku w podmiotach Grupy Kapitałowej Banku nie wystąpiły przypadki naruszania praw człowieka, a podejmowane działania mają na celu zapobieganie takiej ewentualności.
Podmioty Grupy Kapitałowej Banku monitorują ryzyka towarzyszące poszczególnym prawom człowieka i zarządzają nimi na poziomie firmy. Rodzaje tych ryzyk oraz sposób zarządzania zostały szczegółowo omówione w rozdziałach odnoszących się do poszczególnych praw człowieka.
Podstawowym narzędziem komunikacji wewnętrznej jest portal Intra, który jest na bieżąco aktualizowany i zawiera informacje dotyczące świadczeń, przywilejów, praw i obowiązków pracowników Banku. Dodatkowo, pracownicy otrzymują za pośrednictwem poczty wewnętrznej wszelkiego rodzaju niezbędne informacje w formie dedykowanych biuletynów czy kampanii informacyjnych (wygaszacze ekranu, plakaty, pop-up’y). Na wewnętrznym portalu pracownicy mogą znaleźć następujące dokumenty odnoszące się w różny sposób do kwestii praw człowieka:
Zewnętrzna komunikacja praw człowieka odbywa się poprzez publicznie dostępną stronę internetową Banku, gdzie można znaleźć informacje o Fundacji PKO Banku Polskiego, o realizowanej przez nią idei dobroczynności, jako miary szacunku dla otoczenia, w szczególności dla drugiego człowieka.
Bank zweryfikował swoje podejście do kwestii przestrzegania praw człowieka upubliczniając raport niefinansowy wszystkim potencjalnym interesariuszom oraz uwzględniając ocenę raportu, której dokonała Fundacja La Strada na zlecenie Fundacji Standardów Raportowania.