PKO Bank Polski SA dostarcza swoim Klientom nowoczesne rozwiązania technologiczne, które dają pełne, proste, funkcjonalne i jednocześnie bezpieczne możliwości dostępu do usług bankowych przy użyciu telefonu.
IKO to aplikacja mobilna dostępna na 3 platformy: Android, iOS oraz Windows Phone. Łączy funkcje bankowości mobilnej z możliwością dokonywania płatności mobilnych (zbliżeniowych i kodem BLIK).
Na koniec 2018 roku liczba aktywnych aplikacji IKO osiągnęła ponad 3,1 mln sztuk. Aplikacja jest stale wzbogacana o nowe funkcje. Wprowadzone zmiany przekształciły IKO z aplikacji służącej do płatności, czy wypłat mobilnych w aplikację stanowiącą „bank w telefonie”. Rośnie również udział Klientów segmentu, którzy korzystają z bankowości mobilnej. Na koniec 2018 roku blisko 2,8 mln Klientów Banku przynajmniej raz w miesiącu logowało się do Banku z poziomu urządzenia mobilnego1, tj. o blisko 23% więcej niż rok wcześniej.
Najmłodszym Klientom, poniżej 13 roku życia, PKO Bank Polski SA umożliwia dostęp do konta w postaci aplikacji mobilnej PKO Junior. Aplikacja jest mobilnym odpowiednikiem serwisu PKO Junior. Dodatkowo wzbogacona jest o funkcje, które wspierają edukację finansową i rozwój przedsiębiorczej postawy dziecka.
Oprócz funkcji bankowości mobilnej i funkcji płatniczych, IKO staje się też istotnym kanałem sprzedażowym, m.in. pożyczki gotówkowej.
W 2018 roku aplikacja IKO została rozszerzona między innymi o:
Powstały na bazie płatności IKO polski standard płatności mobilnych BLIK (zbudowany wspólnie z bankami partnerskimi i Krajową Izbą Rozliczeniową) jest uniwersalną formą realizacji płatności oraz wypłaty gotówki z bankomatów bez użycia gotówki czy karty płatniczej. Na koniec 2018 roku liczba transakcji BLIK realizowanych przez Klientów PKO Banku Polskiego SA wyniosła blisko 27 mln i wzrosła ponad 2,5 krotnie w stosunku do 2017 roku.
W grudniu 2018 r. została podpisana strategiczna umowa o współpracy pomiędzy MasterCard i Polskim Standardem Płatności (PSP). Mastercard i PSP umożliwią użytkownikom BLIK korzystanie z technologii zbliżeniowej we wszystkich punktach sprzedaży na świecie, akceptujących zbliżeniowe płatności Mastercard. Dodatkowo użytkownicy BLIK będą mogli realizować płatności z wykorzystaniem opublikowanego niedawno przez organizację EMVCo standardu Secure Remote Commerce (SRC) – jak tylko rozwiązanie zostanie udostępnione na rynku. Dzięki temu użytkownicy będą mogli płacić BLIKIEM za zakupy online w zagranicznych e-sklepach.
PKO Bank Polski SA udostępnia Klientom możliwość autoryzacji transakcji poprzez wpisanie kodu BLIK wygenerowanego w aplikacji IKO w metodzie płatności Płacę z iPKO. Dzięki tej usłudze, płatności za zakupy można dokonywać za pomocą aplikacji IKO w większości sklepów internetowych w Polsce, obsługiwanych m.in. przez Dotpay, eCard, PayU, Przelewy24, Tpay.com, First Data i CashBill oraz Blue Media. Płacę z iPKO jest dostępne również w największym polskim serwisie aukcyjnym e‑commerce – Allegro.
Klienci Banku w ramach serwisu iPKO mogą korzystać z pakietu usług bankowości elektronicznej, a dla przedsiębiorstw istnieje możliwość skorzystania z usług bankowości elektronicznej pod nazwą iPKO Biznes.
Korzystanie z tych usług zapewnia Klientom dostęp do informacji o rachunkach i produktach, jak również umożliwia wykonywanie transakcji za pośrednictwem Internetu, terminali samoobsługowych oraz telefonu.
Bank systematycznie promuje zdalne korzystanie z konta internetowego, samodzielne zarządzanie rachunkiem i produktami bankowymi w serwisie transakcyjnym, co pozwala Klientom na szybszy i łatwiejszy dostęp do swoich produktów, jak również obniżenie kosztów korzystania z usług bankowych.
*liczba zawartych umów na serwis bankowości elektronicznej
W 2018 roku Bank wprowadził do bankowości elektronicznej nowości, m.in. w postaci:
Dedykowany Klientom biznesowym serwis informatyczny iPKO Biznes, jak również aplikacja mobilna iPKO Biznes, zapewniają monitorowanie i zarządzanie rachunkami, kartami płatniczymi i kredytami oraz na składanie zleceń wszelkiego rodzaju przelewów. iPKO Biznes umożliwia dostęp online do potrzebnych informacji oraz usług finansowych firmy dotyczących rachunków i transakcji, jak również aktualnych analiz rynkowych, listy kursów walut pieniędzy i dewiz. Aplikacja umożliwia również personalizację skrótów, czy też korzystanie z wbudowanego tokena mobilnego.
Istotne znaczenie w obsłudze Klientów segmentu detalicznego ma Contact Center PKO Banku Polskiego SA (CC). Celem działalności tej jednostki jest prowadzenie sprzedaży produktów oferowanych przez Bank w trakcie rozmów przychodzących i wychodzących oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi Klientów, za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
W infolinii PKO Banku Polskiego SA pracuje kilkuset konsultantów, którzy pozostają do dyspozycji Klientów 24 godziny na dobę. Konsultanci nie tylko obsługują połączenia telefoniczne, ale również odpowiadają na pytania i wnioski Klientów w formie elektronicznej – maile, zgłoszenia przez stronę internetową. Klienci mogą też wysyłać wiadomości w serwisie transakcyjnym iPKO lub Inteligo oraz przez specjalną zakładkę na Facebooku.
PKO Bank Polski SA, w trosce o wygodny dostęp do oferowanych produktów i usług, oddaje do dyspozycji swoich Klientów szeroką sieć oddziałów detalicznych i agencji, biur bankowości prywatnej, oddziałów korporacyjnych, a także oddziałów, które mają siedziby poza granicami kraju.
Na koniec 2018 roku detaliczna sieć placówek PKO Banku Polskiego SA obejmowała 1 083 oddziałów skupionych w 11 oddziałach regionalnych oraz 8 biur bankowości detalicznej i 11 biur bankowości przedsiębiorstw. W stosunku do stanu na koniec 2017 roku liczba oddziałów detalicznych ogółem zmniejszyła się o 40 placówek.
Optymalizacja sieci oddziałów odbywa się w sposób ciągły, a decyzja o funkcjonowaniu oddziału na danym mikrorynku podejmowana jest w oparciu o przesłanki ekonomiczne, z uwzględnieniem potencjału rozwoju danego mikrorynku. Bank systematycznie poprawia warunki obsługi Klientów w sieci oddziałów w ramach projektów realizowanych w Banku w oparciu o Nowy Format Oddziałów, którego założeniem jest tworzenie modelu przyjaznej klientom i pracownikom Banku, nowoczesnej placówki bankowej. Nowy standard został wsparty dostępnością nowych technologii – strefa WIFI, kasy samoobsługowe, możliwość doładowania telefonów komórkowych, monitory LCD, tablety, autoryzacja wybranych dyspozycji Klientów przy ladzie przez SMS, które zdecydowanie wspierają proces obsługi w zakresie edukowania i zmiany przyzwyczajeń Klientów. W 2018 roku wprowadzono Nowy Format Oddziału w 17 oddziałach, w których zostały zrealizowane projekty modernizacji lub przeniesienia. Wdrożenie w około 40 kolejnych jest planowane w 2019 roku.
Sieć sprzedaży segmentu korporacyjnego obejmuje 33 Regionalne Centra Korporacyjne skupione w siedmiu Regionalnych Oddziałach Korporacyjnych oraz oddziały w Republice Federalnej Niemiec i w Republice Czeskiej.
2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | Zmiana od 2017: | |
---|---|---|---|---|---|---|
Liczba placówek w segmencie detalicznym: | 1 113 | 1 153 | 1 198 | 1 238 | 1 280 | -40 |
regionalne oddziały detaliczne | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 0 |
oddziały detaliczne | 1 083 | 1 132 | 1 179 | 1 219 | 1 261 | -49 |
biura bankowości prywatnej | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 0 |
biura bankowości przedsiębiorstw | 11 | 2 | 0 | 0 | 0 | 9 |
Liczba placówek w segmencie korporacyjnym i inwestycyjnym: | 42 | 41 | 40 | 40 | 39 | 1 |
regionalne oddziały korporacyjne | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 0 |
regionalne centra korporacyjne | 33 | 32 | 32 | 32 | 32 | 1 |
oddziały zagraniczne | 2 | 2 | 1 | 1 | – | 0 |
Liczba bankomatów | 3 133 | 3 190 | 3 206 | 3 196 | 3 065 | -57 |
Liczba agencji | 577 | 745 | 837 | 881 | 1 001 | -168 |
Uzupełnienie sieci oddziałów i bankomatów stanowi sieć agencji. Na koniec 2018 roku PKO Bank Polski SA współpracował z 577 agencjami. Od początku roku liczba agencji spadła o 168 w wyniku prowadzenia działań, które zmierzają do wzrostu efektywności sieci sprzedaży, tj. m.in. wdrożenia nowej umowy agencyjnej, opartej na nowym modelu wynagradzania, który ma na celu wzrost efektywności sieci sprzedaży.
Spadek liczby agencji jak i oddziałów detalicznych to również efekt transformacji cyfrowej, która jest jednym z kluczowych elementów konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju PKO Banku Polskiego SA. Transformacja cyfrowa wspiera przechodzenie Klientów do zdalnych kanałów obsługi i jednocześnie realizuje założenia rządowego projektu „Od papierowej do cyfrowej Polski”.
PKO Bank Polski SA konsekwentnie realizuje rozwój Bankowości Prywatnej oraz umożliwia Klientom dostęp do szerokiej oferty produktów i instrumentów finansowych.
Biura Bankowości Prywatnej obsługują Klientów w 9 największych miastach w Polsce: Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Szczecinie i Bydgoszczy.
Na koniec 2018 roku Centrum Bankowości Prywatnej zarządzało portfelem aktywów o wartości 25 mld PLN (na koniec 2017 roku wartość portfela wynosiła 22,3 mld PLN).
Centrum Bankowości Przedsiębiorstw PKO Banku Polskiego SA to optymalne środowisko stworzone do rozwoju przedsiębiorstw o przychodach od 5 mln PLN do 30 mln PLN oraz podobnych potrzebach produktowych i serwisowych.
Wyodrębnienie Centrum Bankowości Przedsiębiorstw pozwala budować wizerunek PKO Banku Polskiego SA jako solidnego partnera w biznesie dla polskich firm, dzięki:
W 2018 roku PKO Bank Polski SA udostępnił pierwsze stanowiska samoobsługowe. Z kas samoobsługowych mogą skorzystać wszyscy Klienci indywidualni i firmowi, którzy posiadają karty do rachunku bankowego. Urządzenia są wyposażone w ekrany dotykowe.
Klienci mogą skorzystać z funkcji wpłaty gotówkowej na konto własne, wypłaty gotówki, przelewu między własnymi rachunkami, przelewu na dowolne konto, założenia lokaty, sprawdzenia lub wydruku salda oraz innych operacji dostępnych obecnie w bankomatach. Lista dostępnych transakcji będzie sukcesywnie zwiększana.